Tijdens de Algemene Ledenvergadering van VLR gaf Jeroen Bazuin namens SBCL een update over de status van het Digitaal Logboek. Het Digitaal Logboek is de opvolger van het huidige papieren Liftboek en is een innovatieve oplossing vanuit de branche voor een betere digitale samenwerking die grote efficiencywinst oplevert en bij een latere doorontwikkeling ook bijdraagt aan de veiligheid. In het geval zich veiligheidsissues voordoen, zijn de betreffende installaties immers veel sneller te identificeren en te lokaliseren. De ambitie is om de gehele liftbranche aan te laten sluiten op deze nieuwe toepassing. De uitgangspunten van het logboek zijn dat de basiselementen uit het huidige logboek worden overgekomen (stamgegevens van de installatie en operationele gegevens, zoals onderhoudsbeurten en keuringen), maar dat er geen registratie van organisatie- en persoonsgegevens is.
Stand van zaken
De digitalisering van het Liftboek tot Digitaal Logboek vordert geleidelijk. Inmiddels zijn diverse liftbedrijven concreet aan de slag gegaan met de integratie en upload en is TK Elevator het eerste bedrijf dat daadwerkelijk live is! Ook staan er acht bedrijven op de planning om te starten of binnenkort live te gaan. Om de voortgang erin te houden, is er een werkgroep Digitaal Logboek opgericht. In deze werkgroep zijn momenteel de volgende organisaties aangesloten: Mitsubishi, TK Elevator, Orona, Schindler, KONE en Premium Liften. In de werkgroep wordt onder andere gesproken over het uitdragen van de gezamenlijke visie en ambitie, het betrekken, enthousiasmeren en ondersteunen van de deelnemers, het behartigen van de belangen van de stakeholders in de branche en de doorontwikkeling en communicatie over dit project.
Opstartplannen?
Ben je ook voornemens om aan de slag te gaan? Zorg dan dat je binnen je directie, automatisering/IT en operatie intern draagvlak creëert. Stel daarnaast een implementatieplan op en lever je data aan. Heb je vragen? Neem dan contact op met SBCL via support@sbcl.nl. De documentatie raadpleeg je hier.