We hadden een hete zomer, waarin we niet alleen van een welverdiende vakantie genoten, maar ook tot een afronding trachtten te komen van acties die in het streven naar absolute veiligheid voor werknemer en gebruiker waren ingezet na een oproep van de Duitse producent Ziehl-Abegg om controles aan een specifieke serie liftaandrijvingen uit te voeren. Inmiddels is het volop herfst en kan de algehele afstemming met alle betrokken partijen binnenkort worden afgerond. Het zelforganiserend vermogen van onze Nederlandse liftindustrie heeft zich hiermee alleszins bewezen, met Inspectie SZW uitsluitend nog als ‘toezichthouder’ op het proces ten aanzien van liftveiligheid. Daar mogen we met z’n allen best trots op zijn!
Aan zelforganiserend vermogen van betrokken partijen buiten de overheid was en is het ook te danken dat de totstandkoming van een richtlijn voor de demontage van liften zijn eindfase ingaat. Bij het demonteren van liften in bestaande gebouwen tijdens revitalisatie- of sloopwerkzaamheden, waren de afgelopen jaren een aantal ongevallen met ernstige en soms fatale afloop te betreuren. De bouw-, sloop- en liftbranche had daarom duidelijk behoefte aan regels die de risico’s bij demontage vooraf weet te duiden en vervolgens als logische consequentie een veilige demontage voorschrijft die dergelijke ongevallen voorkomt. Gebleken is namelijk dat in de werkvoorbereiding onvoldoende aandacht wordt gegeven aan een veilige werkmethode en de medewerkers van betrokken partijen buiten de bedrijven met hun liftspecifieke kennis, onvoldoende knowhow hebben om een lift veilig te kunnen ‘demonteren’ en zeker niet te ‘slopen’. Aboma heeft hiervoor samen met enkele grote aannemers, liftbrancheorganisaties VLR en NLB in een gemeenschappelijke vertegenwoordiging, brancheorganisatie voor sloopaannemers VERAS en andere partijen het initiatief genomen om tot een Richtlijn Demontage Liften te komen, die verder gaat dan de eigen VLR-publicatie ‘Doelvoorschrift voor het veilig verwijderen van een liftinstallatie’, waarop alleen binnen de eigen VLR-gelederen in 2017 uiteindelijk een klap werd gegeven. Middels het overleg hebben onze vertegenwoordigers vooral willen hameren op de totstandkoming van een duidelijk demontageplan binnen de richtlijn om een veilige demontage te waarborgen. Wij houden jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en afronding.
VLR zal 2019 op 29 november nagenoeg afronden met haar laatste ledenvergadering dit jaar in het Cars Jeans Stadion van ADO Den Haag. Daar zal ze een voorzet geven naar het jaar 2020, het jaar waarin zij haar zilveren jubileum mag vieren en niet zal schromen ook dit komende jaar een extra spurt te nemen om op het lift- en roltrapveld aan de bal te blijven.
Kees van der Sluijs
Directeur VLR