4 december 2024 2 min.

VLR krijgt uniek kijkje in gloednieuw luchtvrachthandelingscentrum

Op 29 november bracht VLR een bezoek aan het gloednieuwe luchtvrachthandelingscentrum van dnata op Schiphol Rijk. Het centrum zal in 2025 officieel haar deuren openen en is dan een van ’s werelds grootste en meest geavanceerde luchtvrachtafhandelingscentra. Het centrum heeft een oppervlakte van 61.000 vierkante meter en de capaciteit om jaarlijks meer dan 850.000 ton aan vracht af te handelen, inclusief bederfelijke goederen, farmaceutische artikelen, gevaarlijke stoffen, levende dieren en auto’s.

Presentatie en rondleiding

Na de VLR-ledenvergadering werd door Lödige en dnata een presentatie gegeven over het nieuwe centrum en de rol die automatisering, mechanisering en duurzaamheid hierin speelt. Zo zijn processen zoveel mogelijk geautomatiseerd als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt, maar ook om de fysieke belasting voor de medewerkers te minimaliseren. Goederen komen binnen via achttien docklevelers en worden getransporteerd naar een van de vijf geautomatiseerde smart gates. Hier worden de goederen gefotografeerd en gewogen. Ook wordt een 3D-volumescan gemaakt, zodat een volledige tracking-and-tracing mogelijk is. Er worden vervolgens complete ULD’s (universal load devices, ofwel luchtvrachtladingen) van de truckdocks direct getransporteerd naar het ULD-opslaggebied, waar tot wel 700 ULD’s over twee niveaus kunnen worden opgeslagen.

Daarnaast is er bij de bouw van het centrum rekening gehouden met duurzaamheid. Zo beschikt het pand over een Breeam Excellent certificaat, mede dankzij het gebruik van uitsluitend hernieuwbare bouwmaterialen, zoals staal en hout, de ruim 14.000 zonnepanelen die op het dak liggen en de toegepaste isolatie. Bovendien werkt alle verlichting via bewegingssensoren.

Arthur van Brink, directeur van Lödige, haalde een doos met hesjes en petjes tevoorschijn en nam de leden mee voor een rondleiding. Zij waren zichtbaar onder de indruk van de enorme hal, maar ook alle automatische processen, zoals de inzet van AGV’s (automatisch geleide voertuigen) die het transport van de opgebouwde lasten naar de ULD-uitslaglocaties voor hun rekening nemen. Doordat het pand na de opening niet meer toegankelijk zal zijn voor niet-gescreende personen, was dit een unieke kans voor de leden om een kijkje te nemen in dit imposante pand.

Pagina delen
Pagina delen
? Hulp nodig?