Maart vorig jaar zond leverancier van wormwielaandrijvingen ZIEHL-ABEGG aan VLR, haar zusterorganisatie bij Metaalunie NLB en hun leden een dringend schrijven toe met onmiddellijke gevolgen voor liftinstallaties die van dit type aandrijvingen waren voorzien. Dit als gevolg van een wormwielaandrijving die de dag daarvoor met bepaalde losse moeren was aangetroffen. De gezamenlijke acties die VLR vervolgens gedurende een aantal maanden met NLB na hun productveiligheidsmelding ondernam, hebben nu geleid tot een positieve vermelding in het jaarverslag 2019 van Inspectie SZW, zij het dat beide brancheorganisaties niet bij naam en als één organisatie worden genoemd. In de gekaderde bijdrage wordt onder andere gesteld: Door de opgave van de branchevereniging was het mogelijk om de 256 liftinstallaties waarin de gearing is toegepast te achterhalen en te controleren. De Inspectie heeft het proces gemonitord via wekelijkse opgave van uitgevoerde controles door de fabrikant.
Als resultaat wordt in het verslag tevens vermeld dat in 2019 alle veertien meldingen (van CBI’s) over gevaarlijke liften in behandeling zijn genomen. Bij de meldingen is vastgesteld dat de lift inderdaad buiten gebruik is gesteld en is er een zogenoemde beschikking ‘buitengebruikstelling’ verzonden, waarin formeel wordt aangezegd dat de lift niet in gebruik mag worden genomen tot deze opnieuw is goedgekeurd. In twee gevallen is dat niet gebeurd omdat de lift inmiddels al gerepareerd en gekeurd was. In één geval is een waarschuwing afgegeven omdat de lift niet gevaarlijk was, maar meerdere keuringen had gemist. Al met al wordt hiermee maar weer eens aangetoond dat het niet wenselijk zou zijn geweest om het wettelijk kader voor onderhoud en keuring in deze tijd van COVID-19 op te schorten.