Wanneer je gebruikers van de lift vraagt naar hun ervaring, zullen zij eerder een negatieve dan positieve ervaring benoemen. Denk bijvoorbeeld aan onverwacht liftonderhoud waardoor de trap genomen moest worden of het wachten op een lift. Het uitvallen van de lift heeft niet alleen gevolgen voor de gebruiker. Zo kan het voor gebouweigenaren en -beheerders ook negatief uitpakken. Indien de lift vaker gebreken vertoont zullen deze ook in de bouwrapporten genoteerd worden. Dit kan de prijs die een koper voor een pand over heeft naar beneden brengen.
Een van de zaken die voor zowel de gebruiker als de eigenaar of beheerder van het pand van belang is, zijn de wachttijden. Als eigenaar of beheerder kun je hier slim op inspelen. Zo kun je liftgebruikers in de lobby een specifieke bestemming laten intoetsen op een touch screen of keypad. Het systeem kan zo de liften efficiënt aansturen zodat iedereen zo snel mogelijk op de juiste bestemming is. Door dit systeem verminder je de gemiddelde wachttijd met 30% gedurende spitsuren. Wachttijden van 60 seconde of meer worden met 40% teruggebracht vergeleken met een systeem waar de gebruiker een knop indrukt om naar boven of beneden te gaan. Daarnaast kun je een bijdrage leveren aan een positieve liftbeleving door een unieke lift aan te schaffen (zoals een spiraalvormige glazen lift). Zo kun je gebruikers een unieke ervaring meegeven én kunnen zij van het uitzicht genieten. Ook zorg je daarmee voor een upgrade van het gebouw. Gebruikers maken foto’s van dit liftmoment en delen dit op sociale media, zodat meer mensen deze locatie zullen bezoeken. Een mooi ervaring voor gebruiker én extra positieve aandacht voor het pand voor jou als eigenaar of beheerder.
Meer weten over innovaties op het gebied van liften en roltrappen? Kijk op www.vlr.nl/kennis-en-innovatie.