Veiligheidsverhogende maatregelen
Liften en roltrappen behoren tot de veiligste transportmiddelen die er zijn, maar dit wil niet zeggen dat je als gebouweigenaar niets meer hoeft te doen. VLR en NLB hebben uit de Europese normen SNEL (Safety Norm for Existing Lifts) en SNEE (Safety Norm for Existing Escalators) een aantal aanbevelingen geselecteerd waarvan op grond van bekende ongevallen en gevaarlijke situaties goede redenen zijn om deze te overwegen. Deze zijn vastgelegd in een Manifest, waar alle VLR-leden zich achter scharen.
Safety Norm for Existing Lifts (SNEL)
De veiligheidseisen voor nieuwe liften zijn vastgelegd in de Europese Richtlijn Liften en de Machinerichtlijn. Deze Europese richtlijnen zijn bindend en zijn verwerkt in onze nationale wetgeving. Naast deze richtlijnen zijn er ook Europese aanbevelingen voor het verbeteren van de veiligheid van bestaande liften die niet verplicht zijn, bekend als SNEL (Safety Norm Existing Lifts). Deze risico’s zijn in Nederland voor een groot deel afgedekt door de norm NEN-EN 81-80 voor liften. Hierin staan geïnventariseerde risico’s voor bestaande liften die in Nederland geen wetgeving zijn, maar in vele andere (buur)landen wel. De eigenaar of beheerder van de lift kan zelfstandig beslissen om over te gaan tot modernisering of de aanschaf van een nieuwe lift. VLR en NLB willen eigenaren en beheerders van liften echter wel op de risico’s van het niet doorvoeren van liftverbeteringen wijzen en tegelijkertijd op de mogelijkheden om het veiligheidsniveau nog meer te verbeteren. Dit doen de verenigingen door zeven liftverbeteringen uit de aanbevelingen van de Europese Commissie uit te lichten die in hoge mate van belang zijn voor het verhogen van de liftveiligheid in bestaande situatie.
-
SNEL-manifest
VLR en NLB, brancheorganisaties voor de Nederlandse lift- en roltrapindustrie, hebben uit de aanbevelingen van de Europese Commissie de belangrijkste maatregelen geselecteerd om deze in het kader van verbetering van de veiligheid onder de aandacht van belanghebbenden te brengen. Hiermee maken VLR- en NLB-leden onderscheid in de markt door volledige en transparante communicatie richting de klant. Door deze maatregelen op te nemen in een manifest, willen de branches eigenaren en beheerders van liften wijzen op de risico’s van het niet doorvoeren van liftverbeteringen en de mogelijkheden om het veiligheidsniveau nog meer te verbeteren.
-
Zeven liftverbeteringen
- het ontbreken van een kooiafsluiting;
- het ontbreken van een vang/snelheidsbegrenzer;
- het ontbreken van een beveiligingsinrichting tegen te hoge snelheid in opwaartse richting;
- het ontbreken van een geregelde aandrijving voor het gelijk stoppen en nastellen van de liftkooi;
- het ontbreken van een spreek-/luisterverbinding in de liftkooi;
- het ontbreken van noodverlichting in de liftkooi;
- het ontbreken van optische detectie in de kooideur.
-
SNEL-inventarisatieformulier
Het aanpassen of moderniseren van een lift is de uitgelezen mogelijkheid voor de klant om verbeteringen ten aanzien van de liftveiligheid mee te nemen. Bij het opvragen van offertes bij bedrijven kan het moeilijk zijn om een weloverwogen keuze te maken. VLR en NLB stellen daarom een SNEL-inventarisatieformulier ter beschikking op hun website, dat in offertes kan worden gebruikt en waarin kan worden aangegeven aan welke van de zeven belangrijke SNEL-verbeteringen bij een modernisering volgens de offerte voldaan wordt. De bedrijven zijn vrij om verbeteringen wel of niet mee te nemen in hun offertes. Indien bepaalde liftverbeteringen niet in een offerte zijn meegenomen, kan een lifteigenaar daarin zelf een afweging maken. VLR- en NLB-bedrijven kunnen de klant verder van informatie voorzien over het al dan niet aanbrengen van de zeven verbeteringen die in het formulier worden genoemd.
Safety Norm for Existing Escalators (SNEE)
In de SNEE-norm staan geïnventariseerde risico’s voor bestaande roltrappen, waarbij er tevens aanbevelingen worden gegeven hoe deze risico’s geminimaliseerd kunnen worden. Het opvolgen van de norm is niet verplicht, maar biedt een eigenaar of beheerder wel een advies voor het eventueel overgaan tot modernisering of de aanschaf van een nieuwe roltrap. VLR en NLB willen eigenaren en beheerders van roltrappen wijzen op de risico’s van het niet doorvoeren van roltrapverbeteringen en tegelijkertijd op de mogelijkheden om het veiligheidsniveau te verbeteren. Dit doen de verenigingen door zeven roltrapverbeteringen uit de aanbevelingen van de Europese Commissie uit te lichten die in hoge mate van belang zijn voor het verhogen van de roltrapveiligheid in bestaande situaties.
-
SNEE-manifest
VLR en NLB, brancheorganisaties voor de Nederlandse lift- en roltrapindustrie, hebben uit geïnventariseerde risico’s uit de SNEE-norm de belangrijkste maatregelen geselecteerd om deze in het kader van verbetering van de veiligheid onder de aandacht van belanghebbenden te brengen. Hiermee maken VLR- en NLB-leden onderscheid in de markt door volledige en transparante communicatie richting de klant. Door deze maatregelen op te nemen in een manifest, willen de branches eigenaren en beheerders van roltrappen wijzen op de risico’s van het niet doorvoeren van roltrapverbeteringen en de mogelijkheden om het veiligheidsniveau nog meer te verbeteren.
-
Zeven roltrapverbeteringen
- sokkelborstels en verlichting;
- anti-slipvoorzieningen;
- aanvullende veiligheidscontacten;
- afzettingen om onjuiste toetreding te voorkomen;
- duidelijke informatievoorziening;
- diverse afwijzers en
- stopknoppen voor de afstapplaats
-
SNEE-inventarisatieformulier
Het aanpassen of moderniseren van een roltrap is de uitgelezen mogelijkheid voor de klant om verbeteringen ten aanzien van de roltrapveiligheid mee te nemen. Bij het opvragen van offertes bij bedrijven kan het moeilijk zijn om een weloverwogen keuze te maken. VLR en NLB stellen daarom een SNEE-inventarisatieformulier ter beschikking op hun website, dat in offertes kan worden gebruikt en waarin kan worden aangegeven aan welke van de zeven belangrijke SNEE-verbeteringen bij een modernisering volgens de offerte voldaan wordt. De bedrijven zijn vrij om verbeteringen wel of niet mee te nemen in hun offertes. Indien bepaalde roltrapverbeteringen niet in een offerte zijn meegenomen, kan een eigenaar of beheerder daarin zelf een afweging maken. VLR- en NLB-bedrijven kunnen de klant verder van informatie voorzien over het al dan niet aanbrengen van de zeven verbeteringen die in het formulier worden genoemd.