Op 9 maart heeft Willem Punt, Manager Quality & Environment bij KONE BV, een presentatie over duurzaamheid in de liftbranche gegeven. Tijdens de VLR-kennissessie mochten we een kijkje in de environment-keuken van KONE nemen. Hier werd gepresenteerd wat je als bedrijf, maar ook als branche aan duurzaamheid kan doen. Punt ging in op de centrale vraag wat duurzaamheid betekent en hoe we hier invulling aan kunnen geven. Hij gaf hierbij voorbeelden zoals het beperken van de CO2-uitstoot van de eigen activiteiten, je binnen het bedrijf inzetten voor de maatschappij en het milieu en het aanbieden van producten en de impact hiervan op de langere termijn. Volgens Punt is het zowel goed om je als bedrijf op het hier en nu te richten als op de langere termijn.

Vooruitplannen

Vooruitkijken en (verbeter)activiteiten plannen is volgens Punt noodzakelijk. Als voorbeeld benoemt hij het vernieuwen van het wagenpark. In het geval van KONE kan de doelstelling voor wat betreft de CO2-reductie (50% reductie van absolute CO2-uitstoot voor 2030) alleen maar gehaald worden wanneer er nu een planning wordt gemaakt en de bijbehorende acties worden uitgezet. Daarnaast benoemt Punt dat het ook goed is om productontwikkelingen en circulariteit vooruit te plannen. Een doel zonder plan is immers niets anders dan een wens.

Voorspelbaar onderhoud

Waar de liftbranche een groot verschil in kan maken, is het verder doorontwikkelen van voorspellend onderhoud. Met de hedendaagse mogelijkheden om bewegingen en activiteiten te monitoren zijn we in staat om vroegtijdig mogelijke defecten te detecteren. Zo kunnen benodigde werkzaamheden, zoals het tijdig vervangen van onderdelen, met het reguliere onderhoud gecombineerd worden. Door deze werkwijze beperken we het aantal autoritten van de monteur en daarmee de CO2-uitstoot. Een bijkomend voordeel is volgens Punt dat de installatie slecht één keer uit bedrijf gehaald behoeft te worden wat de beschikbaarheid voor de eindgebruiker weer verhoogt.

In het praktijkvoorbeeld van een modernisering/totaalvervanging werd het marginale verschil tussen circulair en hergebruik duidelijk. In dit specifieke geval zijn de deuren, kooi- en tegengewicht leiders hergebruikt. Volgens Punt verdient deze keuze de voorkeur. Zo zijn er bij een circulair product altijd extra bewerkingen van het onderdeel nodig om het geschikt te maken voor de volgende gebruiksfase. Dit zorgt uiterlijk weer voor CO2-uitstoot.

Verbeteren van leefomgeving

Tot slot ging Punt in op een aantal zaken zoals hernieuwbare energie, circulaire werkplekken, biodiversiteit (waaronder een bijenhabitat op het terrein van KONE) en MVO. De conclusie is dat er veel mogelijkheden zijn en je als bedrijf bij iedere activiteit en ontwikkeling in zowel product als werkwijze de vraag kunt stellen of dit ook helpt om de leefomgeving nu en in de toekomst te verbeteren.

Download de presentatie