Stephan Wieske – Mitsubishi Elevator Europe
Stephan Wieske – Mitsubishi Elevator Europe – Servicespecialist liften – Sinds 2002 in het vak
Stephan Wieske is blij dat hij als servicespecialist in coronatijd nog mocht werken en een inkomen had. Tegelijkertijd stond hij dagelijks midden in het risicogebied en zorgde dit met name in de eerste week voor de nodige aanpassingen in zijn werkwijze: “De eerste dagen vond ik het spannend om mijn werkzaamheden uit te voeren. Ik durfde nog geen eens mijn boterham aan te raken, omdat ik dan bang was dat er toch iets op mijn handen zou zitten. Ik moest mijn werkbonnen ook dagelijks afhandelen, zodat ze vanuit het bedrijf precies konden zien bij welke klanten ik was geweest. Wanneer ik thuis kwam, ging ik via de achtertuin naar binnen en deed ik mijn werkkleding in een vuilniszak. Ik waste vervolgens mijn handen bij het tuinkraantje en stapte direct onder de douche. Het virus kan ook op drukknoppen en op de vloer van de kooi zitten en daar enkele dagen op overleven. Dan ga je daar toch wel een beetje krampachtig mee om. Of wat te denken van gereedschap die je even op de grond neerlegt of een telefoontje die je tijdens je werkzaamheden moet opnemen? Die moet je na gebruik ook direct weer ontsmetten. Zo ben je er eigenlijk continu mee bezig.”
Wieske, die het persoonlijke contact met de klant een van de leukste dingen in zijn werk vindt, merkt dat dit contact behoorlijk is veranderd: “Van de week ging ik naar een nieuwe klant toe. Het eerste wat ik deed was mijn hand uitsteken. Het is zo’n automatisme dat je iemand die je niet kent wilt begroeten. Dit vergt wel een behoorlijke aanpassing in je eigen gedrag. Tijdens het gesprek stonden we vervolgens zo ver van elkaar weg dat het al snel onpersoonlijk wordt. Ik merk wel dat dit iets met mij doet.” Wieske merkt daarnaast dat veel klanten ook vragen stellen over aangepaste programmering en signalering. Als liftbedrijf proberen ze hier zo goed mogelijk op in te spelen: “Klanten willen een aangepaste programmering om ervoor te zorgen dat er telkens maximaal twee liftgebruikers mee kunnen. Onze engineers proberen alle aanvragen te verwerken, maar er kwam zoveel binnen dat ze inmiddels een standaard oplossing proberen te vinden die voor de meeste liften toepasbaar is. Daarnaast adviseren we klanten zoveel mogelijk beschermende middelen te gebruiken en grote posters met adviezen op te hangen om gebruikers hierop te wijzen.”