Smering in de liftbranche is vaak een onderbelicht item. Om deze reden organiseerde de Technische Commissie (TC) van VLR, in samenwerking met Eurol Specialty Lubricants, eind vorig jaar een kennissessie. Luc Rijk en Dirk van der Veen van Eurol Specialty vertelden in deze sessie vol passie over nieuwe technologieën op het gebied van smering en onderbouwden dit met voorbeelden. De Syngis technologie die zij gebruiken laat zien dat er wel degelijk verschil in smeermiddelen zit. Het smeermiddel van Eurol Specialty blijkt namelijk veel beter bestand te zijn tegen invloeden van buitenaf zoals vocht, vuil, temperatuur en frictie.
Rijk en Van der Veen gaven aan de hand van praktijkvoorbeelden aan dat deze smeermiddelen zich al bewezen hebben met aantoonbare voordelen. Zo is er praktijkervaring opgedaan met een product voor de liftleiders. Zoals de naam aangeeft, is dit smeermiddel in eerste instantie niet ontwikkeld voor leiders, maar blijkt inmiddels door verschillende testen en langere praktijkervaring dat dit een erg goed smeermiddel voor deze toepassing is. Beide heren vullen elkaar aan: “Doordat het spiegelglad is, loopt de lift soepel over de leider. Vaak wordt hydrauliekolie, ATF of zelfs motorolie gebruikt om dit te smeren. Het resultaat is dat het uitdroogt, kan gaan stinken en er van af druipt waardoor je een smeerboel in de liftschacht hebt liggen. Ook plakt er veel minder stof en vuil aan vast en blijft het dus veel langer zitten. Alleen door dat laatste realiseer je al een forse besparing.” Wel moet er per toepassing goed gekeken worden welk smeermiddel ingezet moet worden. Dit is met name van belang omdat je in de liftbranche met veiligheidsaspecten te maken hebt.
Voordeel voor liftbedrijven
De belangrijkste vraag is natuurlijk: Waar ligt dan het voordeel voor ons als liftbedrijven? “Er zijn meerdere voordelen te benoemen. Een belangrijke is dat je minder last van storingen hebt, doordat er minder slijtage optreedt. De interval tussen onderhoudsbezoeken wordt daarmee langer en de liften rijden mooier en comfortabeler. Tot slot is het duurzamer als onderdelen langer mee gaan, waardoor je als onderhoudsbedrijf minder vaak een bezoek hoeft te brengen voor onderhoud of storingen. Je klant zal er blij mee zijn en jij verhoogt je concurrentiepositie”, aldus Rijk en Van der Veen.
Veiligheid medewerkers
Een ander voordeel dat genoemd werd is dat de mensen volkomen veilig met deze smeermiddelen kunnen werken. Je wilt namelijk niet dat medewerkers dagelijks aan verschillende gevaarlijke stoffen worden blootgesteld, waarbij ziekte op de loer ligt. Actueel zijn namelijk de nieuwsberichten over de problematiek rondom microplastics, waarbij Rijk aangeeft dat teflon een verouderde technologie is, welke inmiddels door Syngis technologie vervangen kan worden. Volgens Rijk moet je geen PTFE-smeermiddelen meer willen gebruiken. Teflon valt immers onder de microplastics.
Wat is er dan allemaal te krijgen in specialty smeermiddelen? Rijk en Van der Veen geven aan dat je met een paar producten heel veel voor elkaar kunt krijgen. Zo heeft Eurol droge smeermiddelen voor schuivende delen en deurgeleiders, veel veilige reinigers, waaronder een reiniger voor RVS, olie voor leiders, hydrauliekolie en kabelsmering. Daarnaast hebben ze een speciaal voor de liftbranche ontwikkeld anti stick slip middel dat toegevoegd kan worden aan de hydrauliekolie. Wil je meer weten over smeermiddelen voor liften of roltrappen, dan komen Rijk en Van der Veen graag langs om hier wat van te laten zien.
De sessie duurde slechts anderhalf uur, maar als we echt de diepte in waren gegaan konden Rijk en Van der Veen ons wel dagenlang vertellen over het goed omgaan met smeermiddelen. De TC-leden vonden het een zeer interessante kennissessie waarin nieuwe informatie over een onbelicht onderwerp aan bod is gekomen. Een knap staaltje smeertechniek!
Op 3 maart vindt de volgende kennissessie plaats over duurzaamheid en circulariteit. Voor deze sessie krijgen alle VLR-leden een uitnodiging toegezonden.