Begin dit jaar vernam VLR dat het Bouwbesluit 2012 dit jaar herzien wordt en dat er in dat Bouwbesluit extra eisen gesteld gaan worden aan liften voor evacuatie van minder zelfredzame personen. Dit is een logisch gevolg van de discussie die al enkele jaren gevoerd wordt op verschillende plaatsen. Door onduidelijkheden, die deels ook bij ons als branche liggen, heeft VLR nooit serieus aan tafel gezeten om hier een mening over te geven. Toch zou het logisch zijn als we gevraagd worden om ons in dit gesprek te mengen, aangezien we als brancheorganisatie het grootste deel van de liftindustrie vertegenwoordigen. Daarnaast ligt er bij de VLR-leden enorm veel kennis en inmiddels ook ervaring op het gebied van brandweerliften en moeten producenten uiteindelijk liften leveren die voldoen aan de wettelijke eisen.
In de concepten constateerden we toch enkele doublures en tegenstrijdigheden ten opzichte van in ontwikkeling zijnde internationale regelgeving, met name de EN 81-76. Dit is een norm die specifiek gaat over liften die gebruikt worden voor evacuatie en waar we vanuit onze Technische Commissie ook over meedenken. Door hier aandacht voor te vragen, wilden we voorkomen dat we in Nederland klem zouden komen te zitten tussen enerzijds deze internationale norm en anderzijds landelijke regelgeving.
Interessant om te zien is dat voor veel mensen een “brandweerlift” en een “evacuatielift” onvoldoende onderscheiden worden. Tevens bleek de kennissessie over ‘Liften en Brand’ eind vorig jaar bijzonder actueel.
In gesprek met BZK
Toen we van de ontwikkeling van het Bouwbesluit hoorden, heeft VLR direct contact gehad met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Dit heeft ertoe geleid dat de eisen aan liften uit het bouwbesluit zijn gehaald. Daarmee was de eerste kou uit de lucht. Toch heeft VLR in samenwerking met NLB een commissie samengesteld om de voorgenomen wijzigingen uit het Bouwbesluit van onderbouwd commentaar te voorzien. Deze commissie heeft in korte tijd de aanwezige kennis over de EN 81-76 naast de voorgenomen wijzigingen gelegd en een memo opgesteld dat is opgeleverd aan de besturen van VLR en NLB.
De besturen van VLR en NLB hebben tevens onderzocht waarom we te laat aan tafel zijn gekomen. Hier zijn wat lessen uit te trekken. Natuurlijk hebben mensen uit de branche hier en daar wel een zegje mogen doen, maar nooit formeel namens de brancheorganisaties. Daarnaast is voor BZK vaak ook niet duidelijk wie nu de branche vertegenwoordigen. Soms heeft het er de schijn van dat een keuringsinstelling de hele branche vertegenwoordigd, wat uiteraard niet het geval is. En medewerkers van VLR- (of NLB-)lidbedrijven die geconsulteerd zijn, zijn soms ook onvoldoende duidelijk namens wie zij hun adviezen geven. Voor VLR is dit een reden om duidelijk aan te geven bij BZK wie wij vertegenwoordigen. Tevens wil VLR de oproep doen om helder te maken namens wie je aan tafel zit en bij voorkeur in overleg met VLR de vraagstukken op de juiste plaats neer te leggen indien je uitgenodigd wordt om over regelgeving na te denken.
Wil je ook bijdragen aan de Technische Commissie? Neem dan contact op met directeur Kees van der Sluijs. Zoals je kunt lezen, bespreken we actuele en noodzakelijke onderwerpen die een grote maatschappelijke relevantie hebben waar ook jij een bijdrage aan kunt leveren.