Dit jaar bestaat VLR-lidbedrijf Lödige Benelux 50 jaar! Dit jubileumjaar werd onlangs binnen het bedrijf gevierd met 100 collega’s en partners op het strand van de Brouwersdam, waar medewerkers na een actieve middag het jubileumfeest afsloten met een BBQ. De afgelopen 50 jaar heeft het bedrijf mooie ontwikkelingen doorgemaakt. In dit artikel nemen we je mee van de oprichting tot de dag van nu.
Geschiedenis
Lödige Benelux, onderdeel van Lödige Industries, is een onderneming die niet alleen gespecialiseerd is in de levering en het onderhouden van hef- en liftinstallaties, maar ook in geautomatiseerde parkeersystemen en luchthaven-logistieke systemen. De sleutel tot succes is volgens het bedrijf hun expertise in (mechanical) engineering, systeemintegratie en service. In het jaar 1948 stichtte Alois Lödige de Firma A. Lödige Maschinenfabrik in het Duitse Paderborn. In 1961 werd de Firma omgezet in een GmbH (Gesellschaft mit beschränkter Haftung), te vergelijken met de Nederlandse BV. Vier jaar later werd de nieuwe productiefaciliteit opgezet in Warburg-Scherfede. Tot op de dag van vandaag is hier nog steeds de engineering en productie gehuisvest van de maatwerkmachines die geleverd worden over de gehele wereld.
Vestiging Nederland
Lödige is sinds 1966 op de Nederlandse markt aanwezig. In het begin werd vanuit huis in Helvoirt gestart als verkoopbureau voor Lödige Fördertechnik, met één vertegenwoordiger en één secretaresse. Het hoofdproduct was toen de ‘express snelverlader’, die met name aan Philips geleverd werd. Gestage groei en uitbreiding van het leveringsprogramma met schaartafels en hydraulische liften maakten het noodzakelijk om naar een grotere huisvesting te gaan aan de Rietveldenweg 16 in ’s-Hertogenbosch. In deze periode werd ook een montage- en serviceafdeling opgezet, zodat ondersteuning vanuit Duitsland minder noodzakelijk was.
In 1974 is Lödige Holland Machinefabriek B.V. officieel bij de Kamer van Koophandel ingeschreven. Het jaar daarop werd de eerste Lödige-machine op Schiphol bij KLM geplaatst. Dit waren de eerste stappen in de luchthavenlogistiek en deze machine (ETV 6 in vrachtgebouw 1) is, na een grondige modernisering in 2016, nog steeds in bedrijf.
Uitbreiding
In de jaren ’80 werd het leveringsprogramma steeds verder uitgebreid met ook producten die niet door de Lödige-fabriek geproduceerd werden. Het programma werd uitgebreid met kleingoederenliften, beddenheffers en mindervalide-hefplateau’s. Door deze uitbreiding in producten en activiteiten werd het pand aan de Rietveldenweg 16 te klein en is besloten om een eigen bedrijfspand aan de Kasteleinenkampweg 14 te bouwen. Sinds 1996 is Lödige Benelux in dit pand gevestigd. In die tijd is Lödige ook gecertificeerd voor VCA** en ISO 9001, inclusief module H en ISO 14001.
In 1999 is de uitbreiding van activiteiten naar de Benelux daadwerkelijk ingezet, met als resultaat dat tegenwoordig ook Belgische medewerkers bij Lödige Benelux in dienst zijn. Ook worden er nu auto- en goederenliften, goederenheffers, parkeer- en luchtvrachtsystemen geleverd en onderhouden in de gehele Benelux.
In de jaren ’90 en het eerste decennium daarna heeft Lödige Industries zich ontwikkeld tot een wereldspeler in de luchthavenautomatisering, met luchtvrachtafhandeling als speerpunt. Inmiddels is Lödige Industries hierin de wereldwijde marktleider. Dit heeft ook zijn invloed op Lödige Benelux gehad. Zo zijn er inmiddels tien vrachtafhandelingsgebouwen op Schiphol uitgerust met Lödige-machines en -software.
Automatisch parkeren van auto’s
Daarnaast is er een enorme ontwikkeling geweest in het automatisch parkeren van auto’s. Dit heeft geresulteerd in de oplevering van het grootste automatische parkeersysteem van Europa, in Aarhus Denemarken, waar 1000 auto’s volautomatisch gestald en weer opgehaald worden. Ook in Nederland, met name in de regio Amsterdam, is dit inmiddels een bekende manier van parkeren, waarbij de parkeersystemen variëren in grootte, van 5 auto’s tot 270 auto’s in de Vijzelgracht-garage.
Lödige Benelux heeft inmiddels een aparte divisie die zich op parkeer- en luchthavensystemen richt. Dit voor zowel verkoop, nieuwbouw als onderhoud en modernisering. In 2024 wordt het nieuwgebouwde vrachtgebouw 17 op Schiphol geheel ingericht met machines en alle software om de logistiek processen in de terminal te besturen en te bewaken.
Liften en heffers
Met betrekking tot de liften en heffers heeft Lödige Benelux zich de laatste jaren gericht op de professionele (logistieke) markt met goederen- en autotransport; dit zowel mét als zonder personenbegeleiding. Met het liftenproductenpakket kan Lödige Benelux alle hefvermogens aan tot 100 ton, en in speciale gevallen zijn er de afgelopen jaren installaties geleverd tot 350 ton. Met name de installaties onder de Machinerichtlijn kunnen zeer flexibel worden ingepast in de gebouwde situatie, waarin door het nemen van speciale maatregelen de put- en schachtkop hoogte kan worden beperkt.