Theo Holtrop, eigenaar van Fortadio, is sinds kort lid van VLR. Theo richtte het bedrijf in 2017 op, maar zit zelf al lange tijd in de liftwereld. Na het volgen van de opleiding Energietechniek kwam Theo in de weg- en waterbouw terecht. Het werken in de buitenlucht deed hem goed, maar na een paar jaar wilde hij toch wat anders. Hij solliciteerde als werkvoorbereider liften en monteerde op eigen initiatief de helft van de tijd mee. Na een aantal leuke functies en het opzetten van nieuwe bedrijven, besloot Theo om Fortadio op te richten. We spreken met het nieuwe lid over de businesscase van zijn bedrijf, de ontwikkelingen en toekomstplannen binnen Fortadio en de verbeterpunten die Theo binnen de branche wil oppakken.
Snel storingen oplossen
We praten met Theo over de diversiteit van het vak en de focus van Fortadio op modernisering en hydraulische liften, waarbij het bedrijf de rol als onderaannemer op zich neemt: “Andere liftbedrijven, waaronder VLR-leden, zetten ons in op specifieke projecten. Onze businesscase is dat wij de speciale klussen voor alle liftfirma’s doen. Daarbij gaat het specifiek om modernisering en troubleshooting om stilstand zoveel mogelijk te beperken. Dit is waar onze expertise ligt en wat wij de leukste klussen vinden.”
Theo legt uit dat Fortadio uit voorraad werkt om zo een liftinstallatie bij storing zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen: “We weten uit ervaring welk type liftinstallaties er staan, dus van het gros hebben we de besturingen, hydraulische aandrijvingen en frequentieregelaars op voorraad. Meestal draait daardoor de installatie binnen twee weken weer. Als het echt snel opgelost moet worden, bijvoorbeeld in een verzorgingshuis, dan doen we aan quickfix. Hierbij herstellen we de installatie ter plekke met tweedehandsmaterialen, zodat hij weer tijdelijk draait. Vervolgens plannen we een nieuwe afspraak in om het probleem langdurig te verhelpen.”
Stip aan de horizon
Theo wil naar eigen zeggen altijd met iets nieuws bezig zijn en zijn bedrijf blijven verbeteren. Op de vraag hoe hij de toekomst van zijn bedrijf ziet, zegt hij het volgende: “Ik zou het liefst alle hydraulische liften binnen Nederland onder de loep willen nemen, waarbij je in 20% tot 30% een complete refit moet doen, maar waarbij er ook gerust installaties zijn die een hydraulische lift blijven. Die liften zou ik graag willen verduurzamen voor alle firma’s. Op dit moment wordt Fortadio nog te veel als onderaannemer ingezet om het probleem op te lossen. We willen dit graag omdraaien en meedenken met de onderhoudspartij om de problemen tijdig te voorkomen. Onafhankelijk advies wordt nu steeds vaker bij ons opgevraagd. Een technisch trainingscentrum is al operationeel en er wordt nu gewerkt aan een technische helpdesk voor troubleshooters. Onze kracht zit erin dat we geen liften in onderhoud hebben en dat is voor ons een bewuste keuze geweest.”
Tekort in de branche
Alhoewel Fortadio al de mogelijkheden heeft gehad om groter te worden en meer mensen aan te nemen, is groei volgens Theo geen doel op zich. “We willen eerst zorgen voor stabiliteit in het automatiseringsproces, voordat er wordt uitgebreid. We doen aan slimme modernisering en hebben ook een ERP-pakket opgezet, waarmee we veel meer willen digitaliseren en hierin ook de liftinstallaties zetten. Inmiddels werken we al met het pakket en moet alleen het digitale planbord nog toegevoegd worden.”
Theo geeft aan gecontroleerd door te willen groeien. Om de kwaliteit hoog te houden en voldoende gekwalificeerd personeel in dienst te hebben, beschikt Fortadio over een trainingscentrum waar personeel van zowel Fortadio als andere liftbedrijven opgeleid kan worden: “Er is veel veranderd in de liftwereld. Waar monteurs vroeger over de volle breedte het vak geleerd werd en er goed onderhoud werd gepleegd, hebben ze nu maar minimale tijd om een complete liftinstallatie te doen. De testlocatie heeft een liftinstallatie draaien, waar je complete besturingen uit elkaar kunt halen. Hier kunnen mensen trainingen volgen in hydrauliek, besturingstechniek en frequentiegeregeld aandrijven. We hebben ook wel eens met het ROVC geschakeld en aangeboden dat zij hun trainingen ook bij ons op locatie mogen geven.”
De klant is koning
Sinds kort is Theo met Fortadio lid van VLR. Hij geeft aan het prettig te vinden om in gesprek te zijn met andere bedrijven. Uiteindelijk gaat het hem om één ding: de eindgebruiker het beste bedienen. Graag onderzoekt hij binnen VLR hoe dit als collectief bereikt kan worden: “Wij lossen het probleem voor de klant op, maar er zijn in dit traject veel partijen betrokken: de liftfirma, de onderhoudspartij en de adviseur. Het gebeurt vaak genoeg dat wij op een klus aankomen en er al andere liftbedrijven zijn geweest die werkzaamheden aan de installatie hebben uitgevoerd. Het is dan erg lastig om terug te vinden wat er precies is gedaan, omdat de liftboeken bijvoorbeeld niet up-to-date zijn of er verkeerde informatie in staat.” Theo vertelt dat er dingen zijn die hij in het dagelijks werk tegenkomt waar iets mee gedaan moet worden. Volgens hem kun je in dat geval het beste met een grote club bedrijven praten om echt iets te bereiken. Fortadio is voornemens om met hun lidmaatschap een bijdrage te leveren aan de gehele branche.