Het demonteren van liften: een vak apart
De afgelopen jaren werd de bouw- en sloopbranche opgeschrikt door een aantal ongevallen met ernstige en soms fatale afloop bij het demonteren van liften. Deze ongevallen vonden plaats in bestaande gebouwen tijdens renovatie- of sloopwerkzaamheden. Onlangs kwam de rechtbank in Den Bosch nog tot het oordeel dat een sloopbedrijf in Maastricht een geldboete van 75.000 euro moet betalen voor een liftongeval in 2018, waarbij een medewerker om het leven kwam. De rechtbank verwijt de aannemer dat hij onvoldoende instructies heeft gegeven aan zijn medewerker en niet voldoende beveiligingsmaatregelen nam.
Bij de start van een liftdemontage blijkt de bestaande situatie vaak onvoldoende bekend. Regelmatig lopen monteurs dan ook tegen onverwachte zaken aan. Bij het liftongeval in Maastricht ontbraken vrijwel alle onderdelen die normaal gesproken in een liftschacht aanwezig zijn, zoals de geleiderails, het contragewicht en de kabels. Het bedrijf was op de hoogte van deze situatie en werd hier mede door de brandweer op geattendeerd. Het bedrijf negeerde de waarschuwingen en liet na om de liftkooi stevig en stabiel te zekeren.
Om extra aandacht voor de veiligheid te hebben, is de Richtlijn Demontage Liften in het leven geroepen. De Richtlijn Demontage Liften is bedoeld om een veilige demontage van liften en liftinstallaties te waarborgen, waardoor ongevallen worden voorkomen. Naast een veilige werkwijze wordt in de richtlijn aandacht besteed aan de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van degenen die bij de liftdemontage betrokken zijn. De richtlijn is voor iedereen toegankelijk via de website www.richtlijndemontageliften.nl en is mede met inbreng van VLR tot stand gekomen.
VLR heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Wij vinden dan ook dat het demonteren van liften een vak apart is en het beste uitgevoerd kan worden door deskundige (lift)bedrijven. VLR-liftbedrijven staan garant voor kwaliteit en zijn te vinden in onze bedrijvengids.