Vier maanden geleden raakte de wereld in de ban van het coronavirus. Het virus kon zich naast fysiek contact met anderen ook via objecten verspreiden en zich daar zelfs enkele uren tot zelfs dagen op overleven. Het indrukken van knoppen op een geldautomaat of lift werd daarmee gevaarlijk voor de gezondheid. Als gebouweigenaar of -beheerder probeer je de liftgebruikers in het pand zo goed mogelijk van informatie te voorzien en de meest veilige situatie in en rondom de lift te creëren. Dit kan bijvoorbeeld door gebruikers in te lichten de liftknop beter met een mouw of voorwerp aan te raken, maar gemakkelijker en veilig zou zijn als de gebruiker de knop helemaal niet meer hoeft te gebruiken. Zo kwam de ontwikkeling van ultrasone datatransmissietechnologie sinds de corona-uitbraak in een stroomversnelling. Door gebruik te maken van geluidsgolven kunnen gegevens tussen apparaten worden overgedragen die beschikken over een luidspreker en microfoon. De software moet wel in beide apparaten geïmplementeerd worden om te werken. Dit kan tegenwoordig vrij gemakkelijker door het downloaden van een applicatie. Door de ultrasone data kunnen gebruikers via hun telefoon de lift oproepen.

Naast het oproepen van de lift kan de technologie er ook voor zorgen dat iedereen de juiste afstand tot elkaar heeft. Mochten mensen te dicht bij elkaar in de buurt komen, dan worden zij via een trilling van de telefoon gewaarschuwd. De ultrasone transmissie onderscheidt zich van Wi-Fi en Bluetooth doordat de ultrasone golven nauwkeuriger zijn. Wi-Fi en Bluetooth maken namelijk gebruik van radiogolven die door muren of andere harde oppervlakken heen gaan, terwijl ultrasone golven in elke gedefinieerde ruimte kunnen worden gehouden. Ook is het ‘groener’, omdat het geen radiofrequentie-emissies heeft.

Inspelen op huidige en toekomstige uitdagingen in de lift- en roltrapbranche? Neem contact op met één van onze professionele liftbedrijven via www.vlr.nl/bedrijvengids.