Digitalisering
Digitalisering speelt een belangrijke rol in de lift- en roltraptechniek. Met behulp van digitalisering kunnen processen versneld worden en kan er tijd en geld bespaard worden. Digitalisering vindt plaats in diverse vormen. Zo is het papieren logboek inmiddels gedigitaliseerd, waardoor alle gegevens online inzichtelijk zijn gemaakt. Ook kan er voorspelbaar onderhoud worden gedaan, kunnen er digitale tools worden gebruikt om het werk te vergemakkelijken en zijn er ontwikkelingen op het gebied van de spreekluisterverbinding.
Binnen VLR buigt de werkgroep Digitalisering zich over dit belangrijke thema binnen de branche. De werkgroep bestaat uit de volgende leden: Gert Jan Saris (SPIE), John Groeneheijde (Mitsubishi), Niels de Bree (EDNL), Koert Sloot (Schindler) en Roy Versluis (Otis). De werkgroep heeft als doel om meer kennis te delen over digitalisering en een vraagbaak te vormen. Daarnaast wil de werkgroep digitalisering inzetten om de keuze om in deze branche aan het werk te gaan aantrekkelijker te maken. Tot slot heeft de werkgroep zich ten doel gesteld om de markt te informeren over wat digitalisering de klant kan bieden.
Digitaal Logboek
Op 1 maart 2023 is de eerste stap binnen hetDigitaal Logboekgelanceerd. Het Digitaal Logboek de logische opvolger van het papieren logboek, onderdeel van het liftboek dat aanwezig is bij elke lift- en roltrapinstallatie in Nederland. Het logboek is toegankelijk voor alle partijen die betrokken zijn bij een installatie, zoals de installateur, onderhoudsfirma, keurende instantie en eigenaar. Met de eerste stap binnen het logboek kunnen vanaf nu de bezoeken van de installatie digitaal bijgehouden worden.
Digitale mogelijkheden
Digitalisering speelt een belangrijke rol in de lift- en roltraptechniek. Met behulp van digitalisering kunnen processen versneld worden en kan er tijd en geld bespaard worden. Digitalisering vindt plaats in diverse vormen. Zo is het papieren logboek inmiddels gedigitaliseerd, waardoor alle gegevens online inzichtelijk zijn gemaakt. Ook kan er voorspelbaar onderhoud worden gedaan, kunnen er digitale tools worden gebruikt om het werk te vergemakkelijken en zijn er ontwikkelingen op het gebied van de spreekluisterverbinding.
-
Datagestuurd onderhoud
Vrijwel alle VLR-liftbedrijven hebben technologie om het gebruik van jouw liften te meten. Van sensoren op je lift tot online inzicht in de liftbesturing, het hart van je lift. Deze informatie maakt het mogelijk om de contractafspraken van X-onderhoudsbezoeken per jaar te veranderen in een uptime garantie of een onderhoudsinterval gebaseerd op het daadwerkelijk gemeten gebruik. Als jouw liftonderhoudsbedrijf op afstand de status en het gebruik van jouw lift kan zien, kunnen zij exact bepalen wanneer onderhoud nodig is en wat er tijdens dat onderhoud gedaan moet worden. Ze nemen de juiste onderdelen mee en verstoren je proces minimaal en alleen als daar aanleiding toe is, en dan zo kort en effectief mogelijk.
-
Onderhoud met smart glass
De lift- en roltrapwereld is continu op zoek naar nieuwe manieren om werkzaamheden efficiënter of eenvoudiger uit te voeren. Zo kunnen smart glasses ingezet worden om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Hiermee kunnen monteurs desgewenst collega’s op afstand laten meekijken.
In geval van een complexe storing hoeft een monteur met specialistische kennis van een bepaalde installatie hierdoor niet naar een onderhoudslocatie te rijden, maar kan op afstand meekijken. Dit scheelt niet alleen tijd, maar ook aanvullende aanrijdkosten en daarmee onnodige kilometers. Er kan tevens snel specialistische kennis uit het hele land of vanuit leveranciers worden ingeschakeld.
-
Spreekluisterverbinding
Een spreekluisterverbinding is een alarmsysteem dat 24 uur per dag verbinding kan maken, vanuit de cabine van de lift, met de onderhoudsdienst van een liftbedrijf. De verbinding is van belang om bij opsluitingen altijd contact te kunnen leggen met het liftbedrijf om de veiligheid van de gebruiker te garanderen.
De spreekluisterverbinding in de liftinstallatie is via een modem gekoppeld aan een mobiel 2G-telefonienetwerk. De grootste Nederlandse providers KPN, Vodafone en T-Mobile/Odido zullen in de loop van 2025 echter stoppen met de ondersteuning van 2G- en 3G-netwerken. Om de spreekluisterverbinding ook in de toekomst te laten werken, zullen liftfirma’s en klanten zich moeten voorbereiden op noodzakelijke investeringen in 4G-liftintercom-modules.