Opvolger papieren logboek

Op 1 maart 2023 is de eerste stap binnen het Digitaal Logboek gelanceerd. Het Digitaal Logboek is de logische opvolger van het papieren logboek en is onderdeel van het liftboek dat aanwezig is bij elke lift- en roltrapinstallatie in Nederland. Het logboek is toegankelijk voor alle partijen die betrokken zijn bij een installatie, zoals de installateur, onderhoudsfirma, keurende instantie en eigenaar.

Met de eerste stap binnen het logboek kunnen vanaf nu de bezoeken van de installatie digitaal bijgehouden worden. Later volgt de uitvoer van stap 2, waarbij het technisch dossier met conformiteitsverklaring, keuringsrapporten, technische tekeningen en specificaties ook digitaal in te zien zijn.

Het beheer van het Digitaal Logboek ligt bij de onafhankelijke en niet-commerciële Stichting Beheer Certificatie Liften (SBCL).

Ga direct aan de slag

Aanleiding

VLR heeft het initiatief genomen om tot een Digitaal Logboek te komen. VLR is een innoverende en vooruitstrevende branche die met haar tijd mee gaat en duurzaamheid en digitalisering hoog in het vaandel heeft staan. Het ontwikkelen van een Digitaal Logboek kunnen wij niet alleen. De branche heeft daarom besloten om het initiatief breder te trekken en het project over te dragen aan de onafhankelijke partij SBCL, Stichting beheer certificatie liften. Zo kan een breder draagvlak gekregen worden en naast de VLR-achterban ook de eigenaren, keurende instanties en bonden mee te nemen.

Ambitie

De ambitie van dit project is om aan het eind van het project het overgrote deel van de aan de branche gerelateerde bedrijven aangesloten te hebben op het Digitaal Logboek als waardig alternatief op een deel van het huidige papieren liftboek.

Hoe werkt het?

  • Start in januari 2023 met de koppeling met de eigen software met behulp van een API (Application Programming Interface). Hiermee kunnen alle installaties in het Digitaal Logboek worden opgenomen.

  • Vraag hiervoor de API-sleutel aan, zodat je aan de slag kunt. Dit kan door een mail te sturen naar info@sbcl.nl.

  • Test de API-koppeling uit in de testomgeving. Dit is mogelijk tot de operationele vrijgave van het Digitaal Logboek (tot 1 maart 2023)

  • Vanaf 1 februari 2023 kunnen installaties aangeleverd worden bij SBCL, waarna zij deze data samenvoegen en importeren in de productieomgeving

  • Op 1 maart 2023 wordt de productieomgeving vrijgegeven en kan er actief data geschreven en gelezen worden

Demonstratie

Jeroen Bazuin en Robert van Nederveen van Collabry hebben onlangs een demonstratie van het Digitaal Logboek gegeven. Zij nemen je in een half uur mee in de basisprincipes, de praktijk voor en achter de schermen, de voordelen van het gebruik van het Digitaal Logboek, de ontwikkelingen en de planning. Zo kun je een goede indruk krijgen van het logboek krijgen en er zelf mee aan de slag gaan.

Bekijk de demonstratie

Veelgestelde vragen

Op de website van SBCL staan een aantal veelgestelde vragen met antwoorden in diverse categorieën, waaronder installaties en logs. Want wat gebeurt er als een installatie onjuist is geregistreerd, er sprake is van dubbele invoer of hoe wordt een installatie geïdentificeerd als er SBCL-ID nog niet bekend is? Raadpleeg de FAQ en neem contact op met SBCL als jouw vraag er niet tussen staat.

Raadpleeg de FAQ

Werkwijze en aan de slag

Wil je meer informatie over de werkwijze en zelf aan de slag gaan? Sluit je dan nu aan op de API.

Ga aan de slag

Installatie opzoeken

Wil je snel en gemakkelijk informatie van een installatie opzoeken op basis van een ID en een postcode?

Zoek een installatie