De monteur van de toekomst
De razendsnelle technologische ontwikkelingen in onze industrie eisen nieuwe vaardigheden van onze technische medewerkers. En dus ook van de liftmonteur. Dat was de boodschap die voorzitter Ineke Dezentjé Hamming van ondernemersorganisatie FME overbracht tijdens de Otis Experience 2018 op 13 juni.
Uit het Smart Working onderzoek van FME blijkt dat ruim 80% van de medewerkers in de gehele technologische industrie, digitalisering en robotisering als kans ziet. Bij Otis – het grootste liftbedrijf ter wereld en tevens VLR-lid – zien zelfs 95% van de respondenten de kansen groter in dan de bedreigingen. Volgens Dezentjé Hamming moeten we dit toejuichen en moeten bedrijven en onderwijsinstanties hierop inspelen. “Medewerkers willen betrokken worden bij de verbetering en innovatie, hun ontwikkeling moet centraal staan en een grote mate van autonomie krijgen. Dat vergroot niet alleen de inzetbaarheid van de liftmonteur zelf, maar maakt deze industrie ook aantrekkelijker.” Om ervoor te zorgen dat (toekomstige) medewerkers de juiste skills en kennis in huis hebben, moet er meer kruisbestuiving plaatsvinden tussen onderwijsinstellingen en bedrijven doormiddel van ‘hybride leraarschap.’ Dezentjé Hamming roept bedrijven op om de wendbaarheid van hun medewerkers te doen vergroten.
FME neemt haar verantwoordelijkheid en zet zich samen met branches zoals VLR en lidbedrijven zoals Otis en andere maatschappelijke partners in om technische bedrijven als aantrekkelijk werkgever te positioneren. FME doet dit door het ontwikkelen van Smart Working Modellen, maar ook door initiatieven zoals UpgradeNL dat vorige week is gelanceerd. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, is er behoefte aan een gezamenlijke aanpak. In de liftenbranche wordt al steeds meer ingezet op nieuwe technologie met als doel een betere en efficiëntere dienstverlening. Zo zijn ze bij Otis inmiddels in staat om naast de fysieke onderhoudsbeurten aan de lift ook inspecties op afstand uit te voeren. De lift stuurt door middel van een ‘remote check’ een rapportage naar de monteur. Door deze manier van werken kan de onderhoudsmonteur gericht worden gestuurd, wat leidt tot gerichter onderhoud en effectievere tijdsbesteding.