Over vlr
Hier kan een introductietekst komen te staan. VLR is de Nederlandse vereniging voor liften en roltrappen. VLR behartigt de belangen van de gehele bedrijfstak en aangesloten leden op het gebied van de vervaardiging, installatie, modernisering.
Hier komt een koptekst 2 titel te staan
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam.
ed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem.
-
ELA: de stem van de sector in Europa
VLR is lid van de European Lift Association (ELA). ELA vertegenwoordigt de lift-, roltrap- en loopbandverenigingen die binnen de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) actief zijn, ongeacht of het om nationale verenigingen of specifiek sectorgebonden verenigingen gaat.
ELA treedt tevens als vertegenwoordiger voor de fabrikanten van onderdelen op. Dankzij deze wijdverspreide aanwezigheid is ELA intussen uitgegroeid tot de belangrijkste spreekbuis tussen de lift-, roltrap- en loopbandsector enerzijds en de Europese Commissie, het Europees Parlement en een reeks andere instellingen en organisaties anderzijds. Alle wetgeving is Europees vastgelegd en belangenbehartiging en herzieningen vinden daarom ook op Europees niveau plaats. De vereniging helpt bovendien de nationale verenigingen in hun contacten met de respectieve overheden.
-
ELA: de stem van de sector in Europa
VLR is lid van de European Lift Association (ELA). ELA vertegenwoordigt de lift-, roltrap- en loopbandverenigingen die binnen de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) actief zijn, ongeacht of het om nationale verenigingen of specifiek sectorgebonden verenigingen gaat.
ELA treedt tevens als vertegenwoordiger voor de fabrikanten van onderdelen op. Dankzij deze wijdverspreide aanwezigheid is ELA intussen uitgegroeid tot de belangrijkste spreekbuis tussen de lift-, roltrap- en loopbandsector enerzijds en de Europese Commissie, het Europees Parlement en een reeks andere instellingen en organisaties anderzijds. Alle wetgeving is Europees vastgelegd en belangenbehartiging en herzieningen vinden daarom ook op Europees niveau plaats. De vereniging helpt bovendien de nationale verenigingen in hun contacten met de respectieve overheden.
-
ELA: de stem van de sector in Europa
VLR is lid van de European Lift Association (ELA). ELA vertegenwoordigt de lift-, roltrap- en loopbandverenigingen die binnen de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) actief zijn, ongeacht of het om nationale verenigingen of specifiek sectorgebonden verenigingen gaat.
ELA treedt tevens als vertegenwoordiger voor de fabrikanten van onderdelen op. Dankzij deze wijdverspreide aanwezigheid is ELA intussen uitgegroeid tot de belangrijkste spreekbuis tussen de lift-, roltrap- en loopbandsector enerzijds en de Europese Commissie, het Europees Parlement en een reeks andere instellingen en organisaties anderzijds. Alle wetgeving is Europees vastgelegd en belangenbehartiging en herzieningen vinden daarom ook op Europees niveau plaats. De vereniging helpt bovendien de nationale verenigingen in hun contacten met de respectieve overheden.
At vero eos et accusamus et iusto
At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident, similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi, id est laborum et dolorum fuga. Et harum quidem rerum facilis est et expedita distinctio. Nam libero tempore, cum soluta nobis est eligendi optio cumque nihil.
Stand van zaken
Als er één ding zeker is, is het dat de aandacht voor klimaatwetgeving – wat deze verordening natuurlijk is – nu nog veel groter is dan in 2014. Deze evaluatie van de Europese Commissie heeft laten zien dat er een grote daling (47%) was in de vraag naar HFK’s, als je naar de CO2-equivalenten kijkt. Een reden daarvoor is de daling van de gemiddelde GWP’s van de gebruikte F-gassen. Neem bijvoorbeeld de verschuiving van het gebruik van R410A (GWP: 2088) naar R32 (GWP: 675). Ook zijn de emissies van F-gassen specifiek in de koelsector met ca. 60% afgenomen. Het hergebruik van F-gassen is toegenomen. Omdat het aanbod afneemt en de prijzen stijgen, wordt het steeds aantrekkelijker om F-gassen te recyclen en opnieuw te gebruiken. Dit zal in de toekomst verder toenemen, aangezien de quota afnemen.
Voorstel Europese Commissie
Begin april vorig jaar publiceerde de Europese Commissie het langverwachte voorstel. Zoals verwacht stelden ze voor om een aantal bepalingen flink aan te scherpen. Neem bijvoorbeeld de terugfasering van de F-gasquota. Als je het in CO2-equivalenten bekijkt, is er in 2030 nog maar een kwart van de quota over, vergeleken met wat er in de huidige verordening staat. De terugfasering wordt in het voorstel doorgetrokken tot 2050. De verplichtingen zoals certificering, periodieke lekcontrole, bijhouden van logboek, gaan ook gelden voor HFO’s. De productverboden, die al in de huidige verordening staan, worden uitgebreid. Dat betekent dat er bij sommige toepassingen sneller naar koudemiddelen met een nog lager GWP – in veel gevallen 150 – wordt overgegaan. Ook staat er in het voorstel van de Commissie dat er een certificering komt – voor ondernemingen en personen – voor alternatieven voor F-gassen, wat in de praktijk neerkomt op natuurlijke koudemiddelen. Dat is om redenen van veiligheid en niet klimaat. Omdat het gebruik van F-gassen afneemt, neemt het gebruik van natuurlijke koudemiddelen toe: denk aan het toenemende gebruik van propaan in warmtepompen in de gebouwde omgeving. Het is belangrijk dat installateurs en monteurs goed op de hoogte zijn van de risico’s met het werken met deze koudemiddelen.
Trialoog
Sinds eind april zijn de drie betrokken partijen – Europese Commissie, Europees Parlement en Raad van Ministers – in onderhandeling over wat er in de uiteindelijke tekst komt te staan. Omdat Zweden momenteel voorzitter is van de Raad van Ministers, trekken zij namens de Raad de onderhandelingen. Aan de kant van het Parlement is dat onze landgenoot en Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks), die door het Parlement is aangewezen als onderhandelaar (of ‘rapporteur’) op dit dossier. Dat was hij bij de totstandkoming van de nu nog geldende versie uit 2014 ook.
Hier komt een koptekst 2 titel te staan
VLR kijkt vooruit en ziet dat de rol van lift- en roltrapvervoer in gebouwen is veranderd en nog steeds in verandering is. Hoofdthema hierin is de gebruiksvriendelijkheid van liften, roltrappen en rolpaden. Door innovatieve technieken en strenge veiligheidseisen worden liften steeds veiliger voor de gebruiker.
VLR afdelingen
Het secretariaat van VLR wordt verzorgd door FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie. FME behartigt voor 2200 lidondernemingen zowel nationaal als internationaal de belangen en verleent diensten op sociaal, economisch en technisch gebied. FME en VLR bouwen gezamenlijk aan een partnerschap om beide partijen verder te brengen. Dit partnerschap uit zich op verschillende manieren, namelijk door samen te werken in de lobby, het tekort aan technisch geschoold personeel aan te pakken en door samen bij te dragen aan een hogere cyberweerbaarheid bij de aangesloten bedrijven.
- Volgens NEN-ISO 1996-2:2017, Annex J, table J.1, waarbij een tonaliteitscorrectie
- Wordt bepaald van 0 dB naar 6Tot 1 januari 2024 mag in afwijking
- Bovengenoemde bepalingsmethode de tonaliteit ook bepaald worden volgens
Er kan ook zomaar een quote ingevoegd worden in een stukje tekst. Dat komt er dan zo uit te zien.
FME-programma’s voor leden
VLR is aangesloten bij ondernemersorganisatie FME. Door de nauwe samenwerking met FME en partnerbranches, kunnen VLR-leden profiteren van interessante programma’s.
Zo krijg je kosteloos toegang tot het Platform Samen Digitaal Veilig. Hier zet je direct de eerste stappen naar een veilige digitale omgeving voor jouw bedrijf. Wil je meer inzetten op het behoud van medewerkers? Doe dan kosteloos een STERK Werkgeverschap krachtmeting en kom erachter aan welke knoppen jij kunt draaien om je werkgeverschap te versterken. Tot slot wordt volop ingezet op de instroom van nieuwe medewerkers in de techniek via het Aanvalsplan Techniek. Dit systeem moet uitgroeien tot dé centrale plek voor starters, zij-instromers, nieuwkomers en ervaren vakmensen die een switch naar een (andere) technische sector overwegen.
Samenwerkingen VLR
VLR neemt deel in diverse nationale en internationale overlegstructuren.
- European Lift Association (ELA)
- ENormcommissie 345 013, Liftveiligheid, Nederlands Normalisatie-instituut NEN Industrie & Veiligheid
- EStichting Beheer Certificatie Liften (SBCL) – Bestuur en Centraal College van Deskundigen Liften (CCvDL)
- ECEN TC 10 – Opstellen van veiligheidsregels voor de constructie en installatie van liften, roltrappen en rolpaden in de Europese Unie – WG 1 (Liften en dienstliften) en WG 6 (Brandgerelateerde problemen)
Veelgestelde vragen
-
ELA: de stem van de sector in Europa
VLR is lid van de European Lift Association (ELA). ELA vertegenwoordigt de lift-, roltrap- en loopbandverenigingen die binnen de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) actief zijn, ongeacht of het om nationale verenigingen of specifiek sectorgebonden verenigingen gaat.
ELA treedt tevens als vertegenwoordiger voor de fabrikanten van onderdelen op. Dankzij deze wijdverspreide aanwezigheid is ELA intussen uitgegroeid tot de belangrijkste spreekbuis tussen de lift-, roltrap- en loopbandsector enerzijds en de Europese Commissie, het Europees Parlement en een reeks andere instellingen en organisaties anderzijds. Alle wetgeving is Europees vastgelegd en belangenbehartiging en herzieningen vinden daarom ook op Europees niveau plaats. De vereniging helpt bovendien de nationale verenigingen in hun contacten met de respectieve overheden.
-
ELA: de stem van de sector in Europa
VLR is lid van de European Lift Association (ELA). ELA vertegenwoordigt de lift-, roltrap- en loopbandverenigingen die binnen de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) actief zijn, ongeacht of het om nationale verenigingen of specifiek sectorgebonden verenigingen gaat.
ELA treedt tevens als vertegenwoordiger voor de fabrikanten van onderdelen op. Dankzij deze wijdverspreide aanwezigheid is ELA intussen uitgegroeid tot de belangrijkste spreekbuis tussen de lift-, roltrap- en loopbandsector enerzijds en de Europese Commissie, het Europees Parlement en een reeks andere instellingen en organisaties anderzijds. Alle wetgeving is Europees vastgelegd en belangenbehartiging en herzieningen vinden daarom ook op Europees niveau plaats. De vereniging helpt bovendien de nationale verenigingen in hun contacten met de respectieve overheden.
-
ELA: de stem van de sector in Europa
VLR is lid van de European Lift Association (ELA). ELA vertegenwoordigt de lift-, roltrap- en loopbandverenigingen die binnen de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) actief zijn, ongeacht of het om nationale verenigingen of specifiek sectorgebonden verenigingen gaat.
ELA treedt tevens als vertegenwoordiger voor de fabrikanten van onderdelen op. Dankzij deze wijdverspreide aanwezigheid is ELA intussen uitgegroeid tot de belangrijkste spreekbuis tussen de lift-, roltrap- en loopbandsector enerzijds en de Europese Commissie, het Europees Parlement en een reeks andere instellingen en organisaties anderzijds. Alle wetgeving is Europees vastgelegd en belangenbehartiging en herzieningen vinden daarom ook op Europees niveau plaats. De vereniging helpt bovendien de nationale verenigingen in hun contacten met de respectieve overheden.
Kolomnaam een | Kolomnaam twee komt hier | Drie | Nummer vier |
Hier komt inhoud te staan | En nog meer inhoud komt hier te staan | 1 | Meer informatie |
Hier komt inhoud te staan | En nog meer inhoud komt hier te staan | 2 | Meer informatie |
Hier komt inhoud te staan | En nog meer inhoud komt hier te staan | 2 | Meer informatie |
Hier komt inhoud te staan | En nog meer inhoud komt hier te staan | 2 | Meer informatie |
Hier komt inhoud te staan | En nog meer inhoud komt hier te staan | 2 | Meer informatie |
Ons bestuur sectietitel
Reinier Geradts
Reinier Geradts, directeur van DLR Adviesgroep, maakt sinds juni 2015 deel uit van het VLR-bestuur. Daarnaast is hij sinds december 2023 voorzitter van VLR en verantwoordelijk voor alle technische zaken. Reinier is sinds 1985 werkzaam in de lift- en roltrapbranche waar hij diverse functies heeft bekleed. In 2005 heeft Reinier DLR Adviesgroep opgestart, waarmee hij eind 2012 lid van VLR werd. DLR Adviesgroep won in 2014 de publieksprijs van de High Growth Award.
Tristan Verheijen
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem.