Remco Oosterom – Thyssenkrupp – Servicetechnicus liften – Sinds 2009 in het vak
Remco Oosterom merkt in zijn werk wel degelijk de impact van de coronacrisis. Zo kon hij een lange tijd wegens besmettingsgevaar niet bij verzorgingshuizen naar binnen en kon hij niet bij bedrijven terecht omdat deze gesloten waren. Normaal gesproken assisteert Oosterom monteurs op locatie wanneer ze er zelf niet uitkomen door hen te begeleiden. Nu is het echter lastig om hier voldoende afstand bij te bewaren. Vanuit het liftbedrijf kreeg hij adviezen mee hoe hij zijn werk alsnog veilig kon blijven uitvoeren: “Vanuit het bedrijf hebben we alcoholische desinfectie, mondkapjes en handschoenen meegekregen. Vaak merk ik dat de klant ook beschikt over dergelijke middelen. Daarnaast nemen we altijd waarschuwingsstickers mee om anderhalve meter afstand te houden en overleggen we met de klant of we deze mogen plaatsen”.
Oosterom merkt daarnaast dat klanten met andere vragen naar hem toekomen. Zo vragen ze bijvoorbeeld of de ventilatie voldoende is, terwijl hij hier normaal nooit opmerkingen over krijgt. De klant let dus veel meer op en houdt zich ook strikt aan de regels. Hij vertelt over een aantal aanpassingen die klanten op dit moment aanvragen: “Veel klanten hebben liften met destination control die berekend zijn om tussen de 10 en 14 personen per keer mee te nemen. Nu willen klanten dat er maar twee personen per keer meekunnen. Wij kijken dan of we de lift zo kunnen aanpassen dat deze met twee passagiers weggaat en dat de volgende lift dan alweer komt. Er zijn ook klanten die één vleugel gebruiken voor opwaartse liften en de andere voor neerwaartse. In dat geval vragen ze of bepaalde drukknoppen uitgeschakeld kunnen worden. De vervoerscapaciteit gaat wel verloren als je een lege lift naar beneden laat gaat, maar tegelijkertijd willen we het aantal besmettingen zoveel mogelijk voorkomen”.