Op 8 maart vond de eerste VLR-kennissessie van dit jaar plaats. Niels de Bree, directeur-eigenaar van lidbedrijf EDNL, nam een grote groep aanwezigen op locatie bij FME en online via Teams mee in het onderwerp data- en telecommunicatie rondom liften. Niels ging tijdens de sessie in op de veranderingen binnen de mobiele netwerken en haalde een aantal belangrijke thema’s uit de ELA-werkgroep digitalisering en cybersecurity aan.
Mobiele netwerken
Niels ging in op de veranderingen ten aanzien van mobiele netwerken. Waar we in 1993 te maken hadden met het 2G-netwerk, is er binnenkort het 5G-netwerk. De snelheid van ons internet is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Wel beperkt het huidige 5G-netwerk zich nog tot 4G frequenties en bandbreedte. Niels legt uit dat hoe lager de frequentie is, hoe verder het bereik gaat en je daarbij de minste demping ervaart. Hij schetst daarbij het volgende beeld: voor 5G hebben hoge zendmasten een frequentie van 700MHz, kleine zenders in bijvoorbeeld lantaarnpalen 3.500 MHz en in gebouwen en huizen met een kleine netwerkondersteuning maak je gebruik van 26.000 MHz. Niels vertelt verder dat ook de ontwikkeling van de simkaart in stroomversnelling zit. Waar we vroeger gebruik maakten van een fysieke simkaart, zijn er nu eSIM’s op de markt die op afstand aan te passen zijn, waardoor er geen wissel van de simkaart meer nodig is. De nieuwste SIM is de zogeheten iSIM, waarbij geen fysieke SIM meer nodig is in je mobiele telefoon.
ELA digitalisering en cybersecurity
Daarnaast gaat Niels in op een aantal onderwerpen dat in de ELA werkgroep digitalisering en cybersecurity aan bod komt. Een van deze onderwerpen is de Data Act, waarbij voorheen slechts een beperkt aantal partijen toegang had tot de data van een apparaat. Zo zendt een slimme vaatwasser data naar de fabrikant, maar heeft een onderhoudspartij die de vaatwasser wil repareren deze data ook nodig. Met de invoer van de Data Act is dit probleem sinds juni 2022 opgelost, waardoor iedereen over de data kan beschikken. Welke data intellectueel eigendom zijn, wordt nu aan de hand van het opstellen van een position paper vastgesteld. Een ander belangrijk onderwerp is de ETSI Smart M2M. Deze slimme machine-tot-machine-communicatie moet ervoor zorgen dat de data vanuit liften gestandaardiseerd wordt. Op dit moment ontbreken er nog belangrijke zaken in de documenten, maar dit kan volgens Niels worden ondervangen door mensen met liftkennis aan het schrijfteam toe te voegen.
Tot slot werden er nog een aantal vragen gesteld na afloop van de kennissessie. De vragen en antwoorden kun je hier raadplegen. De eerstvolgende kennissessie zal dit najaar plaatsvinden. VLR verstuurt tijdig een uitnodiging met aanmeldlink om je hiervoor in te schrijven.