De lift- en roltrapwereld is continu op zoek naar nieuwe manieren om werkzaamheden efficiënter of eenvoudiger uit te voeren. Zo kunnen smart glasses ingezet worden om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Hiermee kunnen monteurs desgewenst collega’s op afstand laten meekijken.
In geval van een complexe storing hoeft een monteur met specialistische kennis van een bepaalde installatie hierdoor niet naar een onderhoudslocatie te rijden, maar kan op afstand meekijken. Dit scheelt niet alleen tijd, maar ook aanvullende aanrijdkosten en daarmee onnodige kilometers. Er kan tevens snel specialistische kennis uit het hele land of vanuit leveranciers worden ingeschakeld. Ook kan een monteur met zijn bril QR-codes op een installatie scannen, waarna onderhoudsinstructies rechtstreeks in de bril worden getoond. Hierdoor wordt de oplostijd van een storing sterk teruggebracht, waardoor een installatie weer sneller functioneert.
Daarnaast kunnen met de bril handsfree foto’s en filmpjes worden gemaakt, al dan niet met behulp van voice control. Indien een monteur een bepaald defect signaleert waarvoor een offerte moet worden uitgebracht, kan hij met de bril direct opnames van de situatie ter plaatse maken, inzoomen op bepaalde details of eenvoudig een film maken. Die geeft de werkvoorbereiding een beter beeld van wat er gecalculeerd moet worden, waardoor de klant een gedetailleerdere offerte ontvangt.
De inzet van een smart glass draagt tevens bij aan transparantie richting de klant en een betere storingsanalyse. Storingen kunnen waar nodig worden vastgelegd en op een later moment met een klant worden besproken. Bijkomend voordeel is daarnaast minder reisbewegingen en daardoor een bijdrage in het terugdringen van CO2.
Bij een succesvol verloop van de pilot wordt er ook gekeken om de transporttechnici uit te rusten met een dergelijke bril.