SBCL, de onafhankelijke stichting die de eisen opstelt voor het periodiek keuren van liften in gebouwen, heeft onlangs haar nieuwe website gelanceerd. Paul Uilenbroek, secretaris bij SBCL, is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze nieuwe website. Uilenbroek heeft binnen SBCL de taak om alle activiteiten voor de stichting te coördineren en waar het kan ook uit te voeren. Zo zorgt hij onder andere dat de keurende instanties (CBI’s) regelmatig bij elkaar komen om vraagstukken te bespreken en ondersteunt hij diverse werkgroepen en commissies, waaronder het Centraal College van Deskundigen Liften (CCvDL) waarin VLR drie zetels heeft en het bestuur waarin VLR één zetel heeft. Wij spraken Uilenbroek over de inhoudelijke verbeteringen van de website.
Verbeteringen website
Volgens Uilenbroek kreeg SBCL zowel intern als extern feedback terug dat de informatie op de site niet altijd gemakkelijk te vinden was. De stichting besloot daarom om de website te vernieuwen: “Eens in de zoveel tijd moet je je website verfrissen, een nieuwe look geven en aanpassen aan de vragen van deze tijd. Binnen de nieuwe website kunnen bezoekers sneller vinden wat er speelt en waar ze behoefte aan hebben, waardoor wij ze betere ondersteuning kunnen geven”. Naast het verbeteren van het gebruikersgemak is ook gekeken naar het bereiken van de juiste doelgroep: “De vorige site was vooral gebouwd op de intern bij SBCL bekende gebruikers. Met de nieuwe site willen we ook onze externe contacten informeren over wat er speelt rondom liftkeuringen. Zo is de doelgroep die we willen bereiken groter en bestaat deze uit bedrijven die liften bouwen, onderhouden en keuren.”
Digitaal Logboek
Uilenbroek heeft met name van de interne groep al enthousiaste reacties ontvangen over de frisse nieuwe look en het gebruikersgemak. Hij vertelt dat de site binnenkort ook wordt aangevuld met het Digitaal Logboek: “Het is getest, daarna nog een keer getest dus we gaan het nu gewoon doen! Het wordt spannend en het vraagt van bedrijven ook enige inspanning. Zo moeten zij een API maken of laten maken. Vervolgens kunnen ze op een gemakkelijke manier de liften die ze in onderhoud hebben beheren. De pilots zijn achter de rug en de vragen zijn opgepakt door het bestuur, dus er staat ons niks meer in de weg om de knop op live te zetten.” SBCL heeft het Digitaal Logboek al op haar openbaar toegankelijke site staan en ook VLR en NLB hierover geïnformeerd.