Gelukkig komt het weinig voor, maar de mogelijkheid is aanwezig dat gebruikers vast komen te zitten in een lift. Als lifteigenaar wil je in zo’n geval zo snel mogelijk hulp kunnen aanbieden. Gebruikers kunnen namelijk al snel in paniek raken op het moment dat de telefoon niet wordt opgenomen of als ze in de wacht worden gezet. Er is daarom een intercomsysteem op de markt waar een maximum van vier telefoonnummers in geprogrammeerd kunnen worden. Mocht een vastzittende gebruiker tijdens het bellen in de wacht worden gezet of geen antwoord horen, dan kiest het systeem automatisch het volgende nummer totdat de oproep wordt beantwoord. Wanneer de telefoon wordt opgenomen, speelt het systeem eerst een automatisch spraakbericht af waarin wordt gevraagd de locatie van de lift door te geven. Hierna kan het gesprek beginnen. Op deze manier kan het liftbedrijf direct bij het aannemen van de telefoon de locatie in het systeem invoeren. De liftmonteur in de buurt krijgt dan een seintje om naar de locatie te komen en de opgesloten persoon in kwestie te bevrijden. Het systeem kan eenvoudig aan CCTV (closed-circuit television) worden gekoppeld. Zo kan de vastzittende gebruiker in de lift videocontact maken met het liftbedrijf zonder dat de camerabeelden hiervoor publiekelijk worden uitgezonden of te ontvangen zijn.
Inspelen op huidige en toekomstige uitdagingen in de lift- en roltrapbranche? Neem contact op met één van onze professionele liftbedrijven via www.vlr.nl/bedrijvengids.