VLR bracht een bezoek aan directeur van Mulder Montage Berry Verweij in Koudekerk a/d Rijn. Het montagebedrijf doet alles met roltrappen, rolpaden en hellingbanen, behalve de maak en verkoop ervan. De heer Mulder, oprichter van het in 1971 opgerichte bedrijf, reisde graag naar het buitenland en kwam zo in gesprek met internationale klanten die hij aan zich wist te binden. Doordat Mulder Montage een van de eerste onderaannemers in roltrappen was en deze markt redelijk klein en overzichtelijk is, heeft het bedrijf grote klanten aan zich weten te binden waaronder de roltrapleveranciers onder de VLR-leden. Wij spraken met Verweij over de flexibiliteit in mens en materieel, het binden van medewerkers en hun duurzame werkwijze.
Flexibiliteit in mens en materieel
Verweij werd door de heer Mulder, oprichter van Mulder Montage, benaderd om directeur en mede-aandeelhouder van het transportbedrijf te worden. Verweij kocht deze aandelen. Nadat hij 100% van de aandelen had, stelde hij zich vervolgens de vraag wat het beste was voor de ontwikkeling van het bedrijf. Hij koos ervoor om een partner te zoeken, een onderdeel te zijn van een groter geheel om met elkaar de meeste flexibiliteit te kunnen bieden aan de klant. Hij verkocht daarom een deel van de aandelen aan Van der Meijden, een transportbedrijf naast de deur die hij via de branchevereniging van transportbedrijven kende. Volgens Verweij een goede keuze: “Flexibiliteit in mensen en materieel is de enige manier om alle verschuivingen in de bouw te volgen. Als je heel klein bent, kun je niet schuiven met je mensen en materieel. Nu we een bedrijf zijn met een grote achterban, kunnen we hier goed mee omgaan. Ik merk dat klanten continuïteit in hun projecten willen hebben ondanks de instabiele steeds wijzigende bouwprocessen. Ze willen een partij hebben die met die wijzigingen om kan gaan om zo te garanderen dat de roltrap op het juiste moment erin wordt gezet, zodat ze hun eigen klanten niet teleur hoeven te stellen. Flexibiliteit in mens en materieel zie ik als een sterk punt van ons.”
Het inspelen op duurzaamheid
Verweij stelt dat het bedrijf geen enorme groeidoelstelling heeft, aangezien de markt niet veel groter zal worden. “We komen al 40 jaar in het buitenland en waren de eerste die met roltrapmontage begonnen. De multinationals hebben onvoldoende roltrappen om zich hier zelf mee bezig te houden, waardoor ze ons inschakelen en wij het werk voor meerdere bedrijven mogen doen. Hierdoor kun je een goede bezettingsgraad halen. We schakelen met de grote VLR-lidbedrijven die in het buitenland zusterbedrijven hebben,” aldus Verweij.
Volgens Verweij is het van belang om de kwaliteit en continuïteit te waarborgen en meer nieuwe producten te ontwikkelen, om daarmee nog beter in te kunnen spelen op de wensen van de klant. Verweij speelt daarnaast in op duurzaamheid: “Doordat we treden repareren, kan de eigenaar langer met een bestaande trede doen en doen we mee aan een stukje duurzaamheid. We werken hierin samen met het zusterbedrijf Peritech dat zich bezig houdt met productontwikkeling. Daarnaast maken we gebruik van zonnepanelen, proberen we met de schoonste auto’s en vrachtwagens te transporteren en ontwikkelen we duurzame producten.”
Afwisselend en leuk werk
Over het tekort aan medewerkers kan Verweij kort zijn. Bij Mulder Montage hebben ze namelijk geen moeite om nieuwe mensen aan hun bedrijf te binden. Volgens Verweij is dit ook niet vreemd, aangezien het voor een grote groep mensen leuk werk is. Hij stelt: “Onze monteurs komen op verschillende plekken in Nederland en het buitenland, worden specialist in het vak en trekken vaak op in een team. Een aantal bijzondere projecten waar onze medewerkers aan hebben gewerkt, zijn de roltrappen op Schiphol, de Noord-Zuidlijn, in het Atomium in Brussel en het Louvre in Parijs. Het werk is hierdoor zeer afwisselend en we werken in een internationaal team met Nederlandse, Franse, Portugese, Oostenrijkse, Duitse en Poolse medewerkers. Een nadeel zijn de onregelmatige diensten in de weekenden en de nachten, maar tegelijkertijd is er genoeg werk en kun je bij ons een goede boterham verdienen.” Daarnaast beschikt Mulder Montage ook over eigen opleidingen die ze dit jaar naar een hoger plan willen trekken. “We willen onze interne roltrappenopleiding verbeteren en hebben daar een externe partij bijgehaald. Het trainen en ontwikkelen van onze eigen monteurs vinden we heel belangrijk. De laatste jaren hebben we bovendien veel onderaannemers in dienst genomen, omdat de wetgeving veranderde en we geen risico’s wilden lopen,” aldus Verweij.
Door VLR weet je wat er bij je klant speelt
Verweij vertelt over de eerste ontmoeting met VLR waar een lidmaatschap uit ontstond: “Ik besloot namens Mulder Montage af te reizen naar de ELA-conferentie in Italië, waar ik Kees van der Sluijs en voormalig VLR-voorzitter Joop Thissen ontmoette. Zij waren van plan VLR te verbreden en wilden Mulder Montage graag toevoegen aan hun vereniging.” Volgens Verweij is het prettig om bij VLR aangesloten te zijn vanwege het netwerk. Hierdoor blijf je op de hoogte van de problematiek in de branche. Het is volgens hem goed om te weten wat er bij je klant speelt. Wel zou er volgens Verweij meer grip moeten komen op de Safety Norm for Existing Escalators (SNEE), zodat duidelijk is welke mogelijkheden er liggen voor de bedrijven om daarmee aan de slag te gaan en verbeteringen door te voeren. Verweij stelt dat hier ook een deel van hun werk in de toekomst vandaan komt. Hij vertelt over de bijzondere positie die Mulder Montage binnen de VLR heeft: “We zijn onderaannemer voor alle bedrijven die iets doen met roltrappen en hebben daardoor veel contact met de VLR-lidbedrijven die zich bezig houden met roltrappen. Wij helpen zowel liftbedrijven als adviseurs.”